יום ראשון, 7 באוגוסט 2011

מדוע בכלל גיבוי?

באוקטובר 2008 היו בדיוק שרבים של סוף הקיץ, היה חם מאד, יבש יחסית והרוחות היו חזקות. עבדתי באותו זמן כמודליסט תלת מימד פרילנס בחברת תכנון גדולה, אחרי התואר הראשון התחלתי להסתדר בעצמי כלכלית אז חשבתי כבר לעבור דירה מההורים. היתה לי יחידת דיור שהיתה מלאה בכל הציורים שציירתי, מודלים שבניתי, גיבויי בניה של האנימציות והפרויקטים שנערמו, דברים שעוד יצרתי עוד לפני שהתגייסתי.
אני זוכר שישנתי צהריים, לא זוכר אם עבדתי כל הלילה שוב על פרויקט בעבודה אבל אני זוכר שקמתי מאד עייף כשאבא התקשר אלי, הוא היה למטה ובדיוק חזר מהסופרמרקט והיה לו קשה להרים את הקניות לבית. אני זוכר שהתרגזתי במיטה מזה שזה קצת מעליב שכל פעם שמשהו צריך להיעשות מתקשרים אלי. סבא שלי כבר היה אז בן יותר מ-80 והוא היה מסתדר עם הקניות בעצמו בלי לבקש עזרה. ירדתי למטה ואבא חיכה עם האוטו שאאסוף את הקניות. אספתי את הקניות מהאוטו והבאתי למטבח מספר פעמים עד שלא נשארו עוד ואז התחלתי לסדר את הקניות בארונות.
לפתע החשמל הפסיק, תופעה די נפוצה, כבר התרגלנו לזה שזה קורה.
הלכתי לבדוק את מפסק זרם הפחת כדי לראות אם זה מקומי או שכל השכונה בחושך ופתאום אני רואה בזווית העין שבקומה למעלה עדיין יש אור. אני זוכר שאמרתי לאבא שלי שיש שם עדיין אור, השתהיתי רגע ואמרתי לו שזה לא נראה לי טוב. רצתי לבדוק מה קורה למעלה כי האור היה מרצד ואדום, לא התאורה שהכרתי של הבית. ראיתי שבסוף המזדרון למעלה בחדרי מתחוללת שריפה ענקית. כל החדר בשקט בשקט בער ולא הרגשנו את זה בכלל אפילו שהיינו סה"כ 2 מטרים מתחתיו. רצתי להביא איזה דלי עם מים ולוודא שהכלבות לא יכנסו לסביבה (הן היו למטה באותן רגעים) ואבא ישר יצא לחצר האחורית והתיז עם צינור מים אל תוך החלון. צעקנו לשכנים שיקראו לכיבוי אש כי כל הבית חשוך ולא מצאנו את הטלפונים בבלגאן. אני זוכר שהשכנה שאלה מה הטלפון של כיבוי אש... השכן רץ אלינו עם שלושה מטפי כיבוי אש. לקחתי מגבת רטובה וכיסיתי את הפנים, רצתי עם המטפים אל החדר ורוקנתי את המטפים בשכיבה אל תוך הלהבות שמתחת לשולחן שלי, לאן שחשבתי שהוא הלב של השריפה. המטפים כלל לא הזיזו לשריפה.
כיבוי אש הגיעו תוך כרבע שעה, אחד מהם שמר על הכלבות בזמן שאחר התלווה אלי, עלינו למעלה והוא לקח שאיפה מהעשן לפני שנכנס הצוות עם צינור כיבוי. שפריץ אחד והכל נגמר.
כשכיבוי אש הגיעו עניינים הרגישו יותר בשליטה אז ירדתי לבדוק מה המצב של הכלבות, מצאתי אחת מפוחדת עם כבאי למטה אבל את השניה, של אחותי, לא מצאתי. נבהלתי מאד וחשבתי כבר שהיא עלתה למעלה והפכה לשישליק אבל אחד הכבאים אמר לי שהיא ברחה לו החוצה (רק אחרי שחירבנה על הדשא). אמרתי להורים שאני הולך לחפש אותה יחד עם הכלבה השניה ובסופו של דבר מצאתי אותה, היא ברחה לביתהּ של אחותי והשכנה שלה מצאה אותה והכניסה אותה הביתה.
כשחזרתי הביתה הכל כבר היה שקט. ההורים מסרו שראש העיר קפץ לבדוק את הנזק ובבוקר יגיע חוקר שריפות עבור חברת הביטוח ושמסוכן להישאר בבית. לא יכולתי להשאיר הכל פתוח ופרוץ כי יש מלא גנבים באיזור אז לקחתי את אחת הספות שלא נפגעה וישנתי במרפסת מחוץ לבית עד שנמצא דרך לסגור את הדברים. ההורים הלכו לישון אצל אחותי שהיתה בחופשה מחוץ לארץ. אני זוכר שהייתי כל כך מתוח שכשעקץ אותי יתוש הרגשתי איך הוא חודר את העור ותפסתי אותו מהכנפיים, דברים שמרגישים רק ברמות מתח מסוימות.
בבוקר הגיע חוקר שריפות ועלינו למעלה לבדוק מה הנזק. אני זוכר שהוא שאל אותי לא פעם אם עישנתי בחדר או אם הצתתי בכוונה את הבית. זה היה מאד מטריד כי איזה מין סיבה יש לבנאדם לעשות דבר כזה מחריד ועוד בכוונה? 
חדר העבודה שלי אחרי השריפה
לבסוף מצאנו את האשם, בציניות קראנו לזה "חברת החשמל". עומס על שקע שהיה קרוב מאד לפח זבל חימם אותו עד שכנראה אחד הניירות שהיו בפח נתפס והדליק את כל השאר. בזמן שאנחנו גילינו את השריפה היה כבר מאוחר מדי כי הפלסטיק כבר עלה באש ואלו רעלים חזקים וטמפרטורות של מעל 600 מעלות (שאת הרוח השורפת שלהם הרגשתי על הפנים לילה קודם). חוקר השריפות בדק ומצא את מפצל החשמל ואת השאריות של פח הזבל בדיוק בתוך קונוס בעירה, מעין ציור שמשאירה השריפה מהאיזור בו היא מתחילה. הכל בחדר היה בלגאן, כנראה שה- UPS שהיה מחובר למחשב שלי התפרק לגמרי מהחום ועלה באש בעצמו, לא נשאר הרבה מהציוד שהיה בחדר אבל חוקר השריפות הצליח לפענח את מקור השריפה בתוך הקיר שהיה צמוד לפח זבל. 
תופעה מוזרה היא שפח המיחזור נייר שהיה כמעט מלא, נשאר רק מפוחם אבל כל הנייר בפנים לא נדלק. זרקתי אותו למיחזור.
חבר שאותה תקופה עבד בכיבוי אש אמר לי שפעם בשבוע בית באיזור פשוט נעלם בדיוק מאותן הסיבות.
איבדתי לא מעט מהשריפה אך במזל אין נפגעים בנפש. מאד קשה לצפות שריפות שכאלה אז אני ממליץ:

1. לשמור גיבוי של כל התכנים בבית של מישהו אחר למשל קרוב משפחה
2. לעשות גיבוי באינטרנט אם אפשר של דברים (חלק מהדברים שעשיתי נשמרו ביוטיוב וגוגל)
3. לא להשתמש בפח זבל אלא לשים שקית בדרך החוצה ולדאוג שהיא תהיה ריקה. פחי זבל הם הדבר הדליק ביותר בבית ואם הם ידלקו אלו צרות צרורות.
4. לדאוג לביטוח מבנה ותכולה. נכון, זה מאד חלקי ועדיין אחרי שריפה יצאנו בהוצאות אדירות אבל בלי ביטוח היינו במצב הרבה יותר גרוע.

אין תגובות: